مقاله: جهاني شدن و مشكل كلان شهر ها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 15 / 8 / 1390
بازدید : 934
نویسنده : میلاد مبارکی نوین

يكي از اين دو رخداد شهري شدن جهان و ديگر ظهور شهر هاي جهاني است . امروز نيمي از جمعيت شش ميلياردي جهان ساكن شهر ها هستند . اكثريت جهان و زمين رفته رفته به شهر تبديل مي شود . در سال 1800 تنها سه درصد جمعيت جهان در شهر ها مي زيستند , در سال 1950 اين ميزان به 29 درصد رسيد و در سال 2000 اين ميزان به 50 درصد رسيده است . اين در خالي است كه سازمان ملل متحد هشتاد درصد رشد جمعيت دهه آينده را مربوط به شهر ها مي دهند نه روستا ها .مسلمآ آنچه در خصوص توسعه و گسترش شهر و شهرنشيني اتفاق افتاده در طول تاريخ بشر بي سابقه بوده است .

در حال حاضر 23 شهر جهان 15 ميليون نفري هستند . از اين تعداد 18 شهر در كشورهاي رو به توسعه قرار دارند و جمعيت اينگونه شهر ها از حدود 100 كشور كنوني عضو سازمان ملل بيشتر است . بر پايه " برنامه توسعه سازمان ملل متحد " در سال 1960 تنها 9 شهر با جمعيت بيش از 4 ميليون نفر در كشورهاي رو به توسعه وجود داشته كه در سال 1980 به 35 شهر و در سال 2000 به 50 شهر رسيد و در سال 2025 به 114 شهر خواهد رسيد .

بر اساس آمار در سال 1985 در كشورهاي رو به توسعه 146 شهر با جمعيت بيش از 1 ميليون نفر وجود داشته است . اين روند و جهش بي سابقه يعني اجتماعي بشري حكايت از تبديل شدن روستاها به شهر ها و تبديل شهر ها به كلان شهر هاست . به هر حال روند شهري شدن اجتماع بشري به علاوه جهاني شدن اقتصاد , پديده كلان شهر ها را پيش آورد كه خود اين پديده در مسير تحولات هزاره سوم داراي چالشها و بحران هاي جدي باشد .

افزايش فقر در شهر ها , دسترسي ناكافي به مسكن و خدمات اصلي شهري , گسترش زاغه نشيني و مسكن هاي غير قانوني , سيستم حمل و نقل ناكافي , بيگانگي شهروندان , رقابت شغلي و اقتصادي نابرابر , نارسايي امكانات اصلي شهر , ويراني محيط زيست , آلودگي هوا , تراكم جمعيت , ناكافي بودن خدمات بهداشتي اصلي و آب و بحرانهاي اجتماعي از جمله مواد مخدر و ... از چالشهاي پيش روي كلان شهر ها هستند .

امروزه هر شهر "جهان اولي " در دل خود يك شهر " جهان سومي " دارد كه با مشكلات آلودگي محيط زيست , بيكاري , ازدحام جمعيت , گرسنگي , بيماري , سوء تغذيه و مرگ و مير كودكان به ميزان زيادي دست به گريبان است .

از طرف ديگر در هر شهر جهان سومي يك شهر جهان اولي و پيشرفته كه داراي كلاس جهاني ارتباطات و تكنولوژي باشد وجود دارد و اين حكايت از شكاف بزرگ و چالش اساسي است كه ميان اين دو جهان وجود دارد .

امروزه در روند شهري شدن دنيا به علت سرعت روند شهرنشيني در آفريقا , آسيا و آمريكاي لاتين بيشتر شهرداري ها فاقد منابع مالي و سازماني براي ارائه خدمت اصلي شهري اند و سرمايه گذاري بيشتر به محله هاي پردرآمد و متوسط اختصاص داده شده است . اين در خالي است كه فقرا به حال خود رها شده و براي ادامه حيات خود به مكانيسم هاي غير رسمي رو مي آورند و خارج از قوانين و ضوابط و استانداردها براي خود سرپناهي و زاغه هايي مي سازند . بر اساس برآوردهاي رسمي 30 تا 50 درصد سكنه بيشتر شهرهاي بزرگ آسيا در چنين شرايطي زندگي مي كنند . در هر صورت علاوه بر چالشهاي بر شمرده در بالا مي توان موارد ذيل را نيز به عنوان نگراني ها و چالشهاي كلان شهرها برشمرد :

1) حفظ و توسعه بهداشت انسان و رسيدگي به مشكلات بهداشت شهري

2)كنترل بيماري هاي مسري

3) حفاظت از گروههاي آسيب پذير

4) فقر و بررسي راههاي مقابله با فقر شهروندان

5) تهيه منابع مالي مكفي براي اداره شهر

6) چالشهاي اجتماعي

7) بحران زيست محيطي و آلودگي هوا

8) تداركات سرپناه و بهبود مديريت اسكان شهروندان

9) تسهيل حمل و نقل عمومي و درون شهري

10) مديريت و توسعه هماهنگي منابع آب

11) تغيير الگوي مصرف شهري

12) سيستم روان و فني حمل و نقل درون شهري

13) پايداري كالبدي –اقتصادي – اجتماعي و حمل و نقل

كلان شهر ها براي كسب جايگاه رفيع خود در فرآيند جهاني شدن و زنده ماندن در برابر تحولات پرشتاب قرن 21 راهي جز تكيه بر مشاركت آگاهانه شهروندان و بويژه تشكل هاي غير دولتي و داوطلب ندارند . فرآيندي كه در آن شهروندان با سهيم شدن در تصميمان اثر گذار بر زندگي خود و جامعه شهري و با درك حقوق شهروندي و با شناخت و فهم از مسئوليت پذيري جمعي و گروهي , هزينه هاي اداره شهر را كاهش و بر توانايي هاي مديريت كلان شهر خواهند افزود .

اين بدان معني است كه مديريت كلان شهر ها بر محور سياست تمركز زدايي و ايجاد دموكراسي در مديريت امكان پذير است . تمركز زدايي و معطوف شدن به انرژي پايان ناپذير شهروندان و پذيرش سازمان هاي غير دولتي به عنوان شريك و نه رقيب از جمله استراتژي هاي ضروري و انكار ناپذير براي مديريت شهري آينده است .

علاوه بر اين جايگاه آموزش مستمر و جريان دانايي و به هنگام بودن پيكر مديريت شهري به دانش و درك جديد و به كار گيري نخبگان و دانشگاهيان يك ضرورت حياتي و اجتناب ناپذير است . 



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








این وبلاگ به دانشجویان شهر سازی ایران اختصاص دارد و به مسائل تخصصی شهرسازی میپردازد.گاهی وقتها هم به اتفاقات و خبر های رشتهء شهرسازی ناخنکی میزند! این وبلاگ از هیچ گروه خاصی جهت نگرفته و تنها از دیدگاه یک دانشجو به مسائل می نگرد.تمامی مطالب و خدمات به صورت کاملا رایگان در اختیار شهرسازان گرامی قرار میگیرد.دوستان جهت بهره مند شدن از تمامی امکانات وبلاگ لازم است اقدام به عضویت در وبلاگ کنند. باتشکر.میلاد مبارکی نوین

مطالب و پروژه های وبلاگ شهرسازی در چه سطحی است؟

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ دانشجویان کارشناسی شهرسازی آزاد همدان ورودی89 و آدرس  shahrsazazadhamedan89.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com